Voeg je koptekst hier toe
Theaterlezingen
Tsja. Deze pagina verhaalt over alles wat wàs, maar niet meer is. Toen Ton nog leefde hebben we samen zulke leuke en mooie voorstellingen gemaakt. Ik zet ze hieronder om er af en toe nog van te kunnen genieten.
De Hoed
Een kunsthistoricus en een theatermaakster slepen u mee in hun passie voor de hoed. Meer dan honderd hoeden in een prachtig decor vormen de achtergrond van deze ‘theaterlezing’.
Op een boeiende maar ook geestige manier ontrolt de wereldgeschiedenis zich voor uw ogen vanuit het perspectief van twee hoedenliefhebbers. Van de laurierkrans van Caesar tot de steek van Napoleon, van de Panama tot de Borsalino, van Elsa Schiaparelli tot Issey Miyake. Over hoofddeksels vallen mooie verhalen te vertellen. U wandelt over boulevards in Parijs, avenues in New York en over Unter den Linden in Berlijn. U snuffelt in hoedenwinkels in Praag, Brussel en Londen. Beroemde filmscène’s voeren u naar voorbije tijden waarin hoeden nog pronkstukken waren of de status aanduidden.
Lichtbeelden van schilderijen, muziekfragmenten, gedichten en korte theateracts zorgen ervoor dat u na deze voorstelling geen hoed meer over het hoofd kunt zien.
Kom, samen met uw eventuele gasten, getooid met een hoofddeksel naar De Hoed. Het resultaat is een feest vol nostalgie.
Blauw
Een culturele reis langs de indigovelden van India, de porceleinfabrieken in China, de lapis lazulimijnen in Afghanistan, de moskeeën in Isfahan en jeans-dragende goudzoekers in Amerika. Van het hemelse Madonna-blauw tot de ijsvogel, van de droevige Blues tot de Rhapsody in Blue en van de Blauwe Periode van Picasso via Yves Klein naar de Bic-Art van Jan Fabre.
Ultramarijn, kobalt, turkoois, indigo, hemelsblauw en koningsblauw.
Adembenemende namen. Een passie voor blauw. Een levensgevoel.
In ’s Blauwe hinein.
Een theaterlezing over de liefde voor alles wat blauw is.
Culturele Rondleidingen, theater tussen de kunst
Kinderen zowel als volwassenen laten zich gemakkelijk meenemen in een verhaal. Een museum zit barstensvol verhalen. Het is eigenlijk een verhalenpaleis. Elk kastje, elke schilderijlijst, elk beeldhouwwerk, elke kunstenaar heeft een geschiedenis, vaak vol wetenswaardigheden èn eigenaardigheden. Onze museumrondleidingen zijn een combinatie van theater en verhalen, met veel waarheid en toch nog een boel verbeelding.
Ervaring: Voor kinderen en volwassenen, gedurende 12 jaren in Het Rijksmuseum Amsterdam (Joost de Suppoost). Gedurende 3 jaren in het Joods Historisch Museum in Amsterdam, eenmalig in het Museum Boymans van Beuningen en het Maritiem Museum in Rotterdam en in het Kröller-Müller Museum in Otterlo.
In 1998 wonnen we met het Rijksmuseum en de VSB de Kunstsponsorprijs voor deze museumzondagen.
Op aanvraag is een museumrondleiding mogelijk in een door u gekozen museum voor beeldende kunst.
De Moeder
Theater uit de Kunst, gecombineerd met zang. Kunsthistorisch theater over moeders in de beeldende kunst, in de muziek, literatuur, fotografie, in de film en theater, in de religie, in de politiek en op je stoep. Moeders in uiteenlopende gedaantes: beeldschoon, afgrijselijk, inspirerend, overlopend van liefde, kwaadaardig en zich opofferend.
Spuug en vaatdoekpunt
Mijn moeder kuste mij naar school
-gelukkig bij de achterdeur-
veegde mijn mondhoeken schoon
met spuug en vaatdoekpunt
ik ruik nog hoe het was
nu blijft ze in de kamer
en zwaait mij weg door glas
in de spiegelschone ruit
fiets ik haar buik in en uit
-Hans Hagen-
De Voet
Theater uit de Kunst. Voor sommige mensen is er niets begeerlijkers dan schoenen. Marlene Dietrich, Imelda Marcos, Evita Perron en Greta Garbo waren verslingerd aan schoenen. Goethe en Flaubert verzamelden damesschoenen. Een theaterlezing over de fascinatie voor schoenen en voeten. Van Chinese lotusvoetjes, middeleeuwse pelgrimages, voetwassingen in de Bijbel tot pumps en stelten. Toon mij uw schoen en ik zeg u wie u bent.
Extreme make-overs
Door: Ton van Kempen & Nicoline van de Beek
De drang van de mens om zich mooi te. maken is al eeuwenoud. De mens is geschapen naar Gods evenbeeld maar is daar duidelijk niet tevreden mee. Hij versiert zich en vervormt zijn lichaam om zijn sociale positie in de groep te bepalen, om religieuze redenen, om een partner te vinden of louter en alleen uit esthetisch oogpunt.
Deze theaterlezing gaat over de diverse schoonheidsidealen op deze wereld. Van de schedeldeformaties in Zaire, de nekringen in Birma, de lotusvoeten in China tot de lipplaten in Brazilie. Maar ook over tatoeages, lichaamsbeschilderingen en littekens. En wat dacht u van onze westerse cultuur? Vrouwen die ooit in ruisende panierjurken, crinolines en queus-de-Paris op straat fianeerden. Wat beweegt de mens om plastische chirurgie te ondergaan? Waarom martelt de mens zijn lichaam door het dragen van een korset of pumps? De theaterlezing Extreme Make-overs brengt deze vreemde culturele tradities op een humorrijke en informatieve wijze naar voren.
Heiligen
Deze pagina blijft zichtbaar, als eerbetoon aan onze in 2016 overleden vriendin Elzemarieke Veldhuizen van Zanten, met wie we dit programma zo graag uitvoerden.
Een kunsthistoricus vol herinneringen
aan het katholieke zuiden,
een zangeres met liefde voor rituelen
en een theatermaakster verzot op legendes
zetten op speelse wijze
westerse heiligen op een rijtje
middels verhalen, lichtbeelden en zang.
Ton van Kempen, destijds: Elzemarieke Veldhuizen van Zanten, Nicoline van de Beek
Koud Kunstje
k o u d k u n s t j e
5000 jaar kunsthistorie in 5 kwartier
Een doldwaas, wervelend, poëtisch theaterprogramma dat je alle hoeken van de westerse kunstgeschiedenis laat zien. Beelden, muziek, mime, anekdotes, filmfragmenten en theaterspel zorgen voor een kleurrijk verhaal vol ontdekking en herkenning.
Over de eerste voetstap van Egyptische beelden, het heupwerk bij de Grieken, de houding van Madonna’s naar hun kind, de olieverf van Jan van Eyck, de facelift door Hans Holbein, de oogopslag bij Vermeer en Rembrandt, het gedraai in de Rococo en de Afrikaanse invloed op Picasso. Nog nooit was een tiendelige cursus kunstgeschiedenis zo snel voorbij!
Tachtig portretten uit de kunstgeschiedenis worden spelenderwijs met het publiek gedateerd. Daarna heb je voor altijd een tijdslijn achter de ogen wanneer je naar beeldende kunst, mode, film en fotografie kijkt.
Gecomprimeerd te spelen als openingsact, tijdsduur in overleg.
Zomergasten
Najaar 2011/Voorjaar 2012, zes donderdagavonden door Ton van Kempen:
Eindelijk Rust, een cursus over het Niets in de kunst. Voor meer informatie kijk op pagina Programma onder Theater de Blauwe Schuur.
Cursus – Ik ga op reis en ik neem mee……..?
Een kunsthistorische reis in acht avonden.
Voor de eerste avond hoef je geen koffer in te pakken, neem hem maar leeg mee! Die koffer wordt gedurende acht avonden gevuld met mooie ontmoetingen, boeiende medereizigers, spannende verhalen en verrassende landschappen en vergezichten.
Je ‘wandelt’ gedurende acht avonden met medereiziger en kunsthistoricus Ton van Kempen door de kunst- en cultuurhistoriche wereld van het reizen. Je flaneert samen met hem door de negentiende eeuwse Parijse passages en bewondert daar de architectuur. Langs de oude middeleeuwse pelgrimsroutes naar Santiago de Compostella bezoek je kloosters, kerken en kathedralen. Van beeldend kunstenares Yoko Ono leer je hoe je een kaart moet tekenen. Met Dante daal je af naar de onderwereld en je pakt de trein die de Gebroeders Lumiére in 1895 filmden. Vervolgens vlieg je met de filmregisseur Stanley Kubrick naar het uiteinde van het heelal. Terug op aarde gaat de reis verder per auto van de westkust naar de oostkust van de Verenigde Staten met documentairemaakster Nina Davenport. Schrijvers als Jack Kerouac en Arthur Miller zijn je al voorgegaan en componisten als Steve Reich en John Adams willen maar al te graag hun reismuziek aan je laten horen. De sporen die de Engelse kunstenaar Richard Long in het landschap achterliet herken je als beeldende kunst. Er zal een glimlach op je gezicht verschijnen als je de foto’s ziet van Martin Parr die hij maakte van een toeristische badplaats in de buurt van Birmingham. Overigens heb je de keuze om te logeren in het Hôtel des Bains bij Venetië met schrijver Thomas Mann of in het Bates Hotel van Alfred Hitchcock uit de film ‘Psycho’.
Reiservaring is geen voorwaarde om deel te nemen aan deze cursus. Per slot van rekening kun je net als schrijver Maarten Biesheuvel ook een reis door je kamer maken. De cursus is uitermate geschikt voor mensen met vliegangst en heimwee.
Het is niet altijd zo gemakkelijk om de weg te vinden in de wereld van de kunsten.
Kom maar gewoon naar De Blauwe schuur, dat ligt aan de Havendijk 15 in Culemborg. Elke TomTom geeft het aan.
De kunst van het inpakken.
Hoe verpak je vijf eieren? In Japan heeft men daar een schitterende oplossing voor: boven elkaar hangend in een grof maar o, zo esthetisch netje van gedroogde stengels. Door een eeuwenoude traditie van inpakken/verpakken spreekt men in Japan terecht over ‘inpakkunst’. Deze lezing voert u door de wereld van het inpakken: van lunchdozen in Japan, via corsetten, mummies, grafkisten in Ghana, conservenblikken tot het inbakeren van baby’s en het inpakken van mensen door modeontwerper Issey Miyake. Joseph Beuys, ooit gered voor onderkoeling door grove vilten doeken, werkte jarenlang met dit toen in de beeldende kunst ongebruikelijke materiaal. Er zijn zelfs kunstenaars die de Pont Neuf in Parijs of het Reichstaggebouw in Berlijn inpakken. De kunstenaar Christo heeft met deze ‘empaquetages’ het inpakken tot kunst verheven. Deze lezing neemt u mee over de hele wereld en toont u prachtige vondsten van inpakmethodes. ‘Enthülling durch Verhülling’.
De identiteit van de Nederlandse Kunst & Cultuur
Nederland heeft altijd opengestaan voor invloeden van buitenaf. Niet zo verwonderlijk: de ligging aan de zee, de handelsgeest die niet bang is om met vreemde culturen in aanraking te komen. Een kenmerk van de nederlandse cultuur is de geweldige openheid. Wij staan open voor buitenlandse ideeën, gedachten en stromingen, maar verwerken die ook op onze eigen wijze. In de kunst krijgen zij een onmiskenbaar nederlands gezicht. Het heldere karakter, het perfectionisme, de verfijnde en stille waarneming bepalen het kenmerk van de nederlandse beeldende en toegepaste kunsten. Waarom zijn schilders uit de 17de eeuw, zoals Vermeer en Saenredam zo buitengewoon nederlands en zo verwant aan Dibbets en Mondriaan? Wat is de grote kwaliteit van onze nederlandse kunst, met name de schilderkunst? Bestaat er zoiets als nederlandse kunst?
























